Börjat bygga min utdelningsportfölj

Mitt första inlägg om börsen. Jag har en längre tid planerat att gören en utdelningsportfölj. Tanken med portföljen är att kunna sluta jobba tidigare och göra vad jag vill, just nu har jag tankar på att bo utomlands. 

För er som inte vet vad en utdelningsportfölj är, så är det en portfölj av aktier som varje år ger utdelning, en viss procent avkastning. Om jag köper en aktier för 100kr med 5% direktavkastning får jag 5kr per år, om jag köpt 10 aktier för 100kr med 5% direktavkastning får jag 50kr. 

Varje år kan bolagen sänka eller höja utdelningen vilket resulterar i en ökad direktavkastning. En ökad direktavkastning kan också kallas utdelningstillväxt. Om ett bolag ökar direktavkastningen med 10% per år dubblas deras utdelning på 10 år. Om vi fortsätter på exemplet ovan för och läger till 10% utdelningstillväxt genom 10 år blir direktavkastningen 100 kr varje år istället för 50kr.

Min portfölj kommer att innehålla stabila bolag med bra utdelningstillväxt. Förnärvarande innehav är Castellum och Wallenstam, båda verksamma inom fastigheter.

Kommentera

