Har nu köpt mina första aktier

Hej

Köpte mina första aktier till min utdelningsportfölj igår. Det blev SDIVSPFF och PCN, som alla är högutdelare och väl diversifierad. Dock har de ingen nämnvärd utdelnings tillväxt. ETF:er är väldigt bra om man är ny inom aktier på så sätt att det är väl diversifierad.

Skärmavbild 2017-01-27 kl. 11.11.22.png

Sedan köpte jag också 3 stycken rena aktier CSCO, VFC och HRL. CSCO (Cisco Systems) är en väl känt märke inom teknik, och VFC (V.F Corp) inom textile. Jag tror dock inte att det är många som känner till HRL (Hormel Foods) de är verksamma inom köttindustrin.

HRL och VFC har båda en lång historik av utdelningshöjning på mer än 40 år i rad vilket är själva tanken med min strategi. CSCO har bara sex år i rad av höjningar vilket är okej. De senaste fem åren har de höjt med 40% vilket är väldigt bra.

Med den här uppsättningen av aktier och ETF:er får jag nu utdelning varje månad. ETF:erna delar ut varje månad, CSCO i januari, HRL i Februari och VFC i Mars.

2 responses to “Har nu köpt mina första aktier

  1. Hej din blogg verkar vara perfekt för mig. Jag är ny inom aktier och letar efter dessa typer av bloggar. Jag undrar hur du gjorde för hitta att dessa aktier.

    Gilla

    • Hej Linus

      Du kan använda dig an avanza eller nordnet för att köpa aktier. Det tar bara 3 min att registrera sig med bankid.

      Gilla

Kommentera

